tirsdag den 1. februar 2011

Operation forude

Var på hospitalet i onsdags, og fik endelig klarhed over min mave. Kan efterhånden ikke tåle noget som helst - mælk, kakao, juice, sodavand, sprut osv. er no-go. og jeg kan hverken lide saft eller kaffe, så der er kun vand tilbage. Jeg kan heller ikke tåle fed mad, mælkeprodukter, stræk og krydret mad, mad der er stegt, syrligt frugt, sukker, chili, kød mv. uden det er efterfulgt af kvalme og ondt lige under brystet. Begge dele har jeg efterhånden haft mere eller mindre non stop siden november :-( Natten til fredag vågnede jeg kl 4:15, af voldsomme mavesmerter = galdestensanfald, det er dælme ikke fair at blive vækket på den måde. suk.

Anyway, jeg var både til samtale på gastroenterologisk afdeling, nede og få tappet blod og så var jeg henne og snakke med dem ved dagkir og få en tid til operation i midten af marts, hvor jeg langt om længe vil få fjernet min galdeblære. Med hjem fik jeg en kanyle med blodfortyndende medicin, spritklude og et glas til at komme den brugte kanyle ned i. For en sikkerhedsskyld fik jeg også en pakke emla med hjem. Dagen inden operationen skal jeg så stikke mig selv med denne sprøjte i maven. bvadr. Jeg vil dog hellere selv gøre det end jeg vil have en anden til det. Men de sidste to gange jeg er blevet stukket i - begge her i januar, har det ikke været så slemt, så jeg håber at jeg overlever det.

Jeg skal møde kl 7:30 fastende og vil blive opereret i løbet af formiddagen og kan så komme hjem i løbet af eftermiddagen.

Der er kommet en metode ved galdestensoperation, hvor der kun laves et snit i navlen - før lavede man 3-4 snit, hvor af det ene var igennem navlen. og da jeg er ung og ikke er opereret før (ikke har gammelt arvæv fra tidl. operationer), er der stor sandsynlighed for at det kan lade sig gøre med det ene snit. Ellers kan det blive nødvendigt med flere snit på et par cm, eller at åbne mig helt om, hvis der skulle opstå komplikationer. Men de virkede virkelig søde, professionelle og meget nede på jorden, så jeg frygter slet ikke operationen som tidligere. Jeg er dog stadig ikke voldsomt begejstret for at skulle skæres i eller at de skal ind og pille under huden.

Skal på messe i de 2 første weekender af april og igen i maj, så jeg håber virkelig at jeg er på toppen igen. Skal jo også nå at lave alle smykkerne til messerne inden, så der er nok at se til forude.

5 kommentarer:

  1. Hold da op, det er da noget af en omgang :( Kommer du til at kunne spise normalt efter?

    /June
    pixeleret.blogspot.com

    SvarSlet
  2. Ja, der skulle vist stadig være nogle ting jeg ikke tåler så godt, men hovedparten af det jeg ikke rigtig kan spise i dag, burde jeg kunne spise igen uden problemer efter operationen. Bliver skønt ikke at skulle være konstant nervøs for kæmpe mavesmerter på upraktiske tidspunkter :-)

    SvarSlet
  3. Åh hvor er det synd for dig :-( Der er jo virkelig lang tid til marts.. Håber det bliver med kun et snit, og at du så kommer hurtigt ovenpå igen og kan spise alt :-) Hvis du skal på messer herovre i København, må du lige sige til :-)

    SvarSlet
  4. Puha sikke en masse du skal igennem, håber tiden flyver afsted og at operationen foregår lige efter bogen!

    SvarSlet
  5. Tak piger, håber også at tiden til midt marts går hurtigt - så er der heller ikke så længe til sommeren :-D

    Lullumut - Skal desværre kun til århus, herning og odense, det er så dyrt at komme til kbh med transport, arbejdskraft og overnatning, men jeg vil rigtig gerne prøve at komme med til designer forum på et tidspunkt :-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...