mandag den 31. oktober 2011

Toldregler og indkøb uden for EU

Jeg ved at der er mange der er i tvivl om toldreglerne når man køber uden for EU, særligt ved køb over ebay. Da jeg importerer varer og materialer hjem fra særligt Asien og USA i forbindelse med mit arbejde, har jeg derfor også stor erfaring indenfor dette område og nethandel/købeloven generelt, og bliver ofte spurgt til råds - særligt omkring udenlandske netsider mon er sikre at handle på. Så jeg tænkte at mange af jer også kunne bruge et enkelt godt råd eller to :-)

postdanmarks hjemmeside, har de en rigtig god og brugbar oversigt, der viser hvornår man skal betale moms, importgebyr og evt. told når man køber ind uden for EU.

Varens værdi:  Hvor meget skal jeg betale?
Under 80 kr.  Du skal hverken betale moms, told eller importgebyr
80 - 1.150 kr.  Du skal betale moms og importgebyr
Over 1.150 kr.  Du skal betale moms, told og importgebyr

Grænsen på 80 kr. er pr. 5. april 2011 bekræftet af SKAT at det er eksklusiv forsendelsesomkostninger iflg. toldpriser.dk. Læs selv her

Hvis det er postdanmark der leverer pakken i DK, opkræves man et fast importgebyr på 160 kr., så snart værdien overstiger 80 kr. TNT tager til sammenligning kun 25 kr, hvor det ved fragtfirmaer som FedEX og UPS er indregnet i forsendelsesomkostningerne. Alt efter beløbet pålægges man så yderligere 25% moms og evt. 12,5% i told - gebyret for told kan varierer. Uforarbejdet materialer er toldfrie

En anden side der er god at gemme under fortrukne, hvis du ofte handler uden for EU er toldpriser.dk, hvor der er en toldberegner der udregner hvor meget varen kommer til at koste inkl. moms, postdanmarks toldgebyr på 160 kr og evt. told.

Vi har fri handel over grænserne i EU, der er dog specielle regler omkring spiritus, cigaretter, parfume og lign. Husk at lande som Norge, Færøerne og Grønland ikke er medlem af EU. Skulle du være i tvivl, kan du finde en liste over EU-lande lige her.

PostDK udregner prisen via den kurs der var den første i måneden, så vær opmærksom på at dollarkursen fx kan have været rigtig høj den 1. og derefter er den faldet helt vildt, men de ganger stadig med kursen der var d. 1. Du kan finde en oversigt over toldkurserne her. Det er den man skal gå efter og gange prisen med for at finde ud af om varens pris overstiger 80 eller 1150 kr.

Håber I kunne bruge det til noget :-)

8 kommentarer:

  1. Din blog er da selv virkelig flot!

    ninapratt.blogspot.com

    SvarSlet
  2. Pst, jeg vil også lige indskyde, at køb fra kanaløerne/Channel island også bliver pålagt told. De sælger via ebay.co.uk, da de jo ligger lige op af, og sådan forsvarsmæssigt har noget samarbejde, men told-frit er det ikke. Ja, jeg taler af erfaring, suk.

    SvarSlet
  3. Super fed blog! jeg er nu fast læser! jeg håber du lige vil tage et smut forbi min blog: http://christinehelmersen.blogspot.com/2011/10/pocket-full-of-sunshine.html og måske blive fast læser?:D knus

    SvarSlet
  4. Nina - Tak skal du have :-)

    Stine - Ja, det er også derfra play.com sender fra, mange tror de holder til i UK, men der får man sig også en mindre behagelig overraskelse fra Told & Skat.

    Christine - Tusind tak skal du have og velkommen til :-D Jeg vil da kigge forbi :-)

    SvarSlet
  5. Tusind tak for tips! Det er bestemt brugbart.....jeg sidder tit og ender med at vælge at lade være med at købe et eller andet fordi jeg er usikker på, hvad det løber op i. :)

    SvarSlet
  6. Super god ide at give din viden videre . Mange tak, kan jeg hel sikkert bruge :D

    SvarSlet
  7. orv TAK! :D

    Dog er jeg stadig i tvivl om noget og vil gerne have skåret ud i pap.

    man må max købe for 80 fra fx USA. er det blot varens værdi der er tale om her, eller er det varen+porto samlet set, der ikke må overstige de 80?

    jeg har nemlig tit villet købe noget der kostede omkring de 80.. men portoen udgjorde ca 30 og overskred derfor de 80 kr. jeg købte derfor ikke, da jeg ikke kunne finde ud af reglerne omkring dette :)

    SvarSlet
  8. Glad for at I kan bruge det :-D

    Løjsen - før i tiden var det 80 kr alt inkl. beløbet ikke måtte overstige, hvis man skulle fritages moms, importgebyr osv. Men iflg. toldpriser.dk, har de skriftligt fået bekræftet pr. 5. april 2011 at det er 80 kr UDEN porto omkostningerne, så du kan shoppe for 80 kr + porto på fx ebay og derved undgå det høje importgebyr, moms mm :-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...