fredag den 6. juli 2012

Opskrift: Hjemmelavet jordbærtærte



Da jeg havde fødselsdag tilbage i marts, skulle der selvfølgelig en dessert til. Det har været en tradition siden jeg var lille at desserten var noget med jordbær, og den plejer som regel at bestå af jordbærlagkage, men da der var inviteret til aftensmad synes jeg en tærte var mere passende. Indlægget har været længe undervejs, troede billederne var gået tabt, da min gamle computer cashede, og jeg havde ikke fået lavet backup af de nyeste billeder, men det lykkedes mig at få liv i den forleden, så jeg kunne redde billederne.

Denne er ganske fantastisk, det er anden gang jeg laver den, sidste gang var til min brors 18 års fødselsdag for et par år siden, hvor jeg lavede den til 40 personer sammen med et par andre kager. Jordbærtærte er min absolutte yndlingskage, kan snildt (hvis jeg altså gav mig selv lov haha) spise en af dem fra bageren helt selv, men denne er så fyldig, smagfuld og mættende at et enkelt stykke er rigeligt :-D Den er bedst hvis den lige får lov til at sætte sig en timestid i køleskabet inden servering, og jordbærerne smager bedst hvis de kommes på lige inden, jo friskere jo bedre ;-)

Opskrift (12 personer):

Mørdej
225 g mel
160 g smør
75 g sukker
1 æg

Fyld
150g smør
150g ren rå marcipan
150g sukker
1 æg

Creme
1 brev m kagecreme pulver
3.75dl sødmælk
5,75 dl fløde

500 g jordbær
100 g mørk chokolade

Fremgangsmåde

Mørdej
Mørdejen æltes (evt i røremaskine) og formes til en kugle og stilles i køleskabet, tætdækket af vitawrap i 1 time.

Fyld
Rør sukker og smør sammen, tilsæt revet marcipan (jeg plejer bare at skære det i mindre stykker og så bruge håndmixeren ;-)) og tilsæt 1 æg.

Rul mørdejen ud og læg den i en smurt tærteform ca. 26cm i diameter, kom marcipanfyldet på og bag den ved 180 grader (varmluftsovn) i ca. 20 minutter.

Pynt
Mælk og kagecreme røres sammen og stilles i køleskabet til det er blevet tykt, herefter vendes det med flødeskum.

Pynt med jordbær, jeg starter ude fra og arbejder ind :-) Plejer at komme mange flere på, men havde ikke fået bestilt nok ;-)



10 kommentarer:

  1. Den ser lækker ud. Hjemmelavede kager smager altid bedst synes jeg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og ja, hjemmelavede kager smager altså bare bedst :-D

      Slet
  2. Den ser vildt god ud :) Er dog lidt ærgerlig over at der skal kagecremepulver i cremen - det er ikke lige mig, men mon ikke man kan komme ren vanille i i stedet eller noget (det er ikke for at være fin på den, har bare lidt barndomstraumer over de der breve :-D)

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan jo snildt lave kagecreme fra bunden, tager bare lidt længere tid. Men jeg eeeeelsker kagecreme, også pulverudgaven, så jeg nøjes bare med den. haha. tror ikke at den vil blive heelt så lækker kun med vaniliesukker i flødeskummen. Jeg plejer også at bruge mere kagecreme end flødeskum end opskriften, da det er kagecremen der smager bedst :-D

      Slet
  3. Mmm, den ser godt nok fantastisk ud! Jordbær er også en fast del af min fødselsdag - sådan er det at være født i Danmark om sommeren :-D

    SvarSlet
  4. NEJ hvor ser den lækker ud :)

    SvarSlet
  5. Anonym8/8/12

    Ska fløden piskes først?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, du skal blande færdigpisket fløde, altså flødeskum med kagecremen, efter kagecremen har været en tur i køleskabet for at stivne lidt i konsistensen :-)

      Slet
  6. Anonym9/8/12

    Ok tak:) skal laves idag. Glæder mig :)

    SvarSlet
  7. Anonym9/8/12

    Skal fyldet blive ved ned at være flydende selvom den er bagt?

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...