søndag den 5. august 2012

Crumble cake med æble & kanel



Da min mor fyldte 50 år og holdte stor fest, havde jeg lovet at bage kager til anledningen til et stort dessertbord, og en af de mange kager jeg bagte var denne, som absolut også var det største hit blandt gæsterne.

Den er rimelig idiotsikker :-D og lige udover rensningen af æblerne, er den også mega hurtig at bikse sammen. Den er vanvittig nem at lave, og til trods for at jeg ikke kan lide mad med bagt frugt (bær og banan er umiddelbart det eneste der kan gå), så smagte den faktisk åndssvagt godt. Er generelt ikke fan af æbledesserter, men jeg blev positivt overrasket og kunne bestemt godt finde på at bage den igen. Desværre er det ikke verdens mest fotogene kage. haha. Jeg eksperimenterede lidt med forskellige opskrifter og anbefalinger, og endte med at lave den således:

Opskrift: 

Dej
150g margarine
150g sukker
150g mel
150 g mandler (mandlerne kan erstattes med mel eller havregryn, hvis man ikke kan lide nødder)

Fyld
8 mellemstore æbler
Kanelsukker efter behov

Fremgangsmåde
Mandlerne (usmuttede) pulveriseres/laves til mandelmel med en stavblender og blandes i en skål sammen med sukker, margarine og mel og æltes med fingrene til dejen består af en masse små løse kugler.

Æblerne skrælles og renses og skæres i mindre stykker/skiver og kommes op i et stort ildfast fad og overdrysses med kanelsukker - brugte ca. 2-3 store spiseskefulde. Dejen drysses efterfølgende over æblerne.

Fadet stilles i ovnen ved ca. 180 grader (varmluft) i ca. 30 minutter til toppen er let gyldenbrun.

Den er smager bedst hvis den er lun ved serveringen, og kan med fordel genvarmes lige inden serveringen. Serveres med en god klat vanilieis til. Mums!

8 kommentarer:

  1. Mums, alle de lækre kager...!;) Jeg er så til gengæld VILD med bagt frugt - og især æbler - i kager, så jeg er sikker på at fin crumble cake vil være et hit:) Tak for opskriften - jeg får gæster i weekenden, og er da næsten nødt til at bage denne kage.. :):)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hihi, er sikker på at den bliver hit, den kan i hvert fald varmt anbefales. :-D

      Slet
  2. Kage med kanel og æbler er i hvert fald perfekt til efteråret, så det glæder jeg mig helt til at begynde at bage :D

    SvarSlet
  3. Det ser lækkert ud ... :)


    - mizze-pii.blogspot.com

    SvarSlet
  4. Årh mums, nu er jeg godt nok lækker sulten :)

    SvarSlet
  5. Ej, hvor er det ondt, det der! MUMS det ser godt ud. :)

    SvarSlet
  6. Mmmh, den lyder fantastisk! Og æbler og kanel som sammensætning kan jo aldrig slå fejl :D

    http://fashionbystefanie.blogspot.dk/

    SvarSlet
  7. Anonym9/8/12

    Årh det lyder godt!!, den må prøves en dag! ;)

    Sara

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...